Musiikilla lisää myyntiä?

Tiedämme kaikki, että tietyntyyppinen musiikki luo romanttisen tunnelman. Taitavat jälleenmyyjät tietävät, että musiikki voi myös auttaa luomaan ostomielen. Milliman Inc.:n vuonna 1982 tekemässä tutkimuksessa todettiin, että kun taustamusiikkia soitettiin supermarketissa, asiakkaat viettivät 34 % pidempään kaupassa ja vastaavasti myynti kasvoi.

Mutta millainen musiikki vaikuttaa myymäläsi ostajiin positiivisesti? Tähän kysymykseen ei ole yksinkertaista vastausta, mutta on joitain yleisiä ohjeita, joiden pitäisi auttaa.

Vuoden 2000 tutkimuksessa todettiin, että tutulla populaarimusiikilla on negatiivinen vaikutus ostoksille. Se pyrkii häiritsemään ostajien huomioita ja saa heidät keskittymään musiikkiin ostosten sijaan. Toisaalta tuntematon mutta miellyttävä musiikki vaikuttaa positiivisesti ostajaan. Eräässä brittiläisessä tutkimuksessa havaittiin, että klassinen taustamusiikki lisää kuluttajien valmiuksia kuluttaa.

Tempolla on myös vaikutusta. Hitaampi tempo saa ihmiset liikkumaan hitaammin. Siksi jälleenmyyjien, jotka haluavat asiakkaiden viettävän enemmän aikaa myymälöissään, tulisi soittaa hitaampaa ja pehmeämpää musiikkia taustalla.

Vinkkejä ja temppuja, joiden avulla voit valita oikean musiikin kauppaasi

#1. Ajattele musiikkia myymälässä tunnelman parantajana; asiakkaiden ei todellakaan pitäisi olla tietoisia siitä. Jotkut jälleenmyyjät väittävät, että musiikin tulee olla sanatonta, jotta se ei saisi asiakkaita ajattelemaan liikaa sanoituksia.

#2. Aseta tasapaino pehmeän ja kovan musiikin välillä oikean äänentason ylläpitämiseksi. Kova musiikki ei sovi milloin tahansa, pehmeästi soitettu, eloisa ja pirteä kappale on ilmeisesti paras valinta. Oikea äänenvoimakkuus saa asiakkaasi vapaasti keskustelemaan mistä tahansa, koska musiikki toimii loistavana puskurina puheensorinalle.

#3. Säädä myymälätyyppi ja tuotteet oikean musiikin avulla: jos myyt esimerkiksi tasokkaita tuotteita, paras musiikkivalinta olisi jazz tai klassinen. Musiikin tulee perustua siihen, millaista elämäntapakuvaa brändi haluaa esittää asiakkaidensa mielessä. Jotkut tutkimukset tutkivat musiikin vaikutusta viinin myyntiin ja jouluun liittyviin tuotteisiin.

Tulokset viittaavat siihen, että Top 40:n sijaan klassista musiikkia soitettaessa asiakkaat valitsevat laadukkaampia viinejä. Toinen tutkimus on osoittanut, että kun joulumusiikkia soitetaan, asiakkaat ostavat enemmän jouluun liittyviä tuotteita. Jälleen, jos myymälässäsi myydään paikallisen yrityksen valmistamia tuotteita, olisi järkevää soittaa paikallisten artistien musiikkia. Top 40 tai hittimusiikki saattaa tuntua liian tarttuvalta, joten jotkut jälleenmyyjät välttävät sitä.

Toiset uskovat, että Top 40 sopii parhaiten teini-ikäisille ja saa heidät kuluttamaan enemmän, kun taas toiset väittävät, että tuttu musiikki voi saada asiakkaat poistumaan kaupasta, koska he kuuntelevat sitä usein; se näyttää tylsältä ja vähentää shoppailun iloa, jonka oletetaan olevan joka kerta ainutlaatuinen kokemus. Ajatuksena on, että vähittäiskauppiaiden on oltava tietoisia siitä, että musiikin genre ohjaa ostajia ostamaan tiettyjä tuotteita. Siksi jälleenmyyjien on oltava erottuvia ja vältettävä tyytymistä tavalliseen!

Jos haluat todella erottua massasta voit käyttää ääntä kohdennetusti äänisuihkulla. Tekniikassa äänisuihku suuntautuu alas kattoon asennetusta kaiuttimesta, jolloin haluttu ääni tai mainostiedote voidaan suunnata tarkasti jopa yksittäiselle asiakkaalle. Kun asiakas seisoo esimerkiksi virvoitusjuomahyllyn edessä, hän kuulee, kun tölkki avataan ja juoma kaadetaan lasiin. Kun hän ottaa pari askelta sivuun, ääni katoaa.