Miten valitsen infonäytön?

Tärkeintä infonäytön valinnassa tietää minne se asennetaan ja keitä sillä yritetään tavoittaa, sillä monesti tämä on määrittelevin tekijä näytön valinnassa. Tilan valoisuus, näytön kiinnitystapa ja etäisyys katsojaan määrittelevät jo paljon sitä minkälainen näytön tulisi olla.

Mitä sinun tulisi tietää infonäytöistä?

Infonäyttöjä on sekä sisä- että ulkokäyttöön. Tämä on ehkä konkreettisin ero. Ulkonäytöt ovat suojattuja sääoloja vastaan, sekä niiden paneelit ovat jopa yli 10 kertaa valovoimaisempia kuin sisäkäyttöön tarkoitetuissa näytöissä. Paneelit ovat myös UV-suojattuja, jolloin aurinko ei polta niitä puhki heti kättelyssä. Toki Suomen oloissa tarvitaan näytöille useasti myös kotelointi. Koteloon asennetaan lämmitysjärjestelmä, jolloin näyttöä voidaan lämmittää pakkasilla ja jäähdyttää kesähelteillä. Ulkonäytön valintaan suosittelen aina ottamaan ammattilaisen mukaan prosessiin.


Sisänäyttöjä on on huomattavasti laajempi valikoima. Alkaen pienistä 10″ näytöistä aina valtaviin satojen neliöiden videoseiniin. Tilan valoisuus määrittelee paneeliin tarvittavan kirkkaustason eli ammattitermein nitin. Paneelien kirkkaus vaihtelee aina 250 nitin ja 4000 nitin välillä. 250 nitin näyttö voisi olla pieni infotaulu tai kosketuspaneeli esimerkiksi ovenpielinäyttönä neuvotteluhuoneen ulkopuolella, kun taas 4000 nitin infonäytön löydät myymälän ikkunan takaa loistamassa kadulle. Valotehoa tarvitaan, että näyttö näkyy myös aurinkoisella päivällä mahdollisesti useampaan kertaan laminoitujen myymäläikkunalasien läpi. Neuvottelu- tai taukohuoneen seinältä voikin löytää sitten jo useamman vaihtoehdon aina 350-700 nitin väliltä riippuen siitä paljonko tilassa on valoa. Tilassa voidaan käyttää huomattavasti tehokkaampaakin paneelia tarvittaessa.

Infonäyttö ei ole televisio?

Infonäytön tehtävä on toistaa sisältöä määrätyistä lähteistä. Yksi niistä ei ole tv-viritin. Tähän on toki omat business- ja hospitality-tv mallistonsa. Business-tv on omiaan esimerkiksi odotustilaan, myymälään tai ravintolaan jossa halutaan näyttää tv-lähetystä mutta kuitenkin mainostaa myös tuotteita. Asiakas pääsee nauttimaan viihteestä ja yrittäjä pääsee vaikuttamaan asiakkaan ostopäätöksiin visuaalisin avuin.

Hospitality-tv mallisto on taas nimensä mukaan vieraanvaraisuutta ja pääsääntöisesti tällaiset näytöt löytyvät erinäköisistä majoituslaitoksista tai sairaaloista. Näyttö on varmasti lähimpänä kuluttajatelevisiota mitä infonäytöistä löytyy. Laitteesta löytyy kaikki kuluttajille tutut Netflix, Viaplay, Disney+ toiminteet ja miljoona muuta kivaa juttua. Näyttö tarjoaa kuitenkin sisäänrakennetun mahdollisuuden rajoittaa toimintoja ja hallita laitetta. Näyttöön voidaan asettaa tervetulo-viestejä, rakentaa omia valikoitaan sekä rajoittaa tiettyjä toimintoja kuten vaikka äänenvoimakkuuden maksimivoimakkuutta. Näytöt ovat hotellien suosimia, koska kuluttaja voi kirjautua itse omilla tunnuksillaan palveluihinsa ja nauttia viihteestään kodinomaisesti. Asiakkaalle voidaan tarjota myös maksullisia palveluita järjestelmän kautta. Asiakkaan kirjautuessa ulos saa hotelli respasta käsin nollattua laitteen poistaen kaiken käyttäjätiedon koneelta seuraavaa asiakasta varten.

Neuvottelutilan näytöksi infonäyttö

Neuvottelutilaan tämä on aina paras ratkaisu. Näyttö voidaan valita valovoimaltaan sopivaksi sekä voidaan valita kosketuspaneelilla tai ilman. Kosketusnäyttö mahdollistaa uudenlaisten palaverien sekä koulutustilaisuuksien pitämisen omissa tiloissa. Näytölle voidaan tehdä suoraan merkintöjä ja jakaa ne kaikkien osallistujien kesken kätevästi sähköpostilla tai tallentaa ne yrityksen verkkolevylle.

Infonäyttö herää aina signaalista, eli kun kokouksen esittäjä kytkee laitteensa kiinni huoneen tekniikkaan näyttö käynnistyy ja valitsee automaattisesti oikean sisääntulon kuvan esittämiseksi. Näytön ollessa pois käytöstä voidaan siinä pyörittää vaikka yrityksen esittelyvideota ”näytönsäästäjänä”. Näytönsäästäjästä päästäänkin hyvin infonäyttöjen yhteen tärkeään ominaisuuteen eli ruudun pesuun. Ei se ei puhdistaudu itsestään vaan se estää kuvan kiinni palamisen. Pitkään jos ruudulla näytetään staattista kuvaa kuten esimerkiksi opastenäytöissä tai mainostauluissa voi kuva palaa kiinni paneeliin ja näkyä varjona kaikissa muissakin tilanteissa. Infonäytöissä on sisäänrakennettuna toiminto joka pyrkii välttämään moisen tilanteen tapahtumista.

Pelkkä näyttö ei aina riitä

Monesti tarvitaan näytön ympärille vielä tekniikkaa tai ohjelmistoa, jotta halutut toiminnallisuudet saadaan aikaan. Tämä tarkoittaa neuvottelutilassa toiminnanohjausta tai videokonferenssilaitteistoa. Mainosnäyttöjen osalta kyseessä on aina julkaisujärjestelmä, jolla voidaan hallinnoida useita näyttöjä etänä mistäpäin maailmaa tahansa.

Infonäyttöjen valinnassa on siis monta muuttujaa ja mahdollisuutta. Sinun ei kuitenkaan tarvitse painia yksin näiden valintojen kanssa. Voit ottaa yhteyttä meihin ja autamme sinua valitsemaan sinun tarpeisiisi sopivan ratkaisun.